Véronique Polet - Linked-in
Véronique Polet
+32 476 833 043

18-06-2013 - Gezocht en gevonden: kennis-shot in de bedrijfstop

Interview gegeven door Veronique Polet voor Randstad Interim Management

Rare vogel of de langverwachte witte raaf? Tijdelijke brandjesblusser of leider met voorbeeldrol? Interimmanagers krijgen allerlei etiketten mee. “Nog te weinig bedrijven zijn op de hoogte van wat wij voor hen kunnen betekenen”, zegt Veronique Polet. zelfstandig interimmanager sinds 2006.

“Ik ben net 50 en heb een achtergrond van HR en Finance. Die financiële ervaring, gekoppeld aan mijn bagage als ondernemer, is mijn sterke punt. Na de beurscrash en het sluiten van de IT-groep waar ik actief was, besloot ik 7 jaar geleden om alleen nog als zelfstandig interimmanager te werken. Mijn bazen van toen, zijn mijn klanten van nu.”

“Ze brengen ervaring binnen. Ze werken zich snel in. Ze oordelen met een onafhankelijke, frisse blik. Dat is wat ik van mijn opdrachtgevers hoor als ik hen vraag waarom ze voor interimmanagers kiezen. Mijn voordeel? Ik heb mijn beroepsleven in eigen hand: voor wie ik werk, hoeveel ik werk en het soort werk dat ik doe.”

“Een doorsnee project duurt 3 tot 18 maanden. Bij elke opdracht kom ik nieuwe problematieken, nieuwe sectoren en mensen tegen. Hoe moeilijker de opdracht, hoe interessanter de zoektocht naar gepaste oplossingen. De stress die erbij komt –bijvoorbeeld wanneer zich even geen opdracht aandient of wanneer ik zeer snel moet beslissen over een volgend project - is ondergeschikt aan de challenges van dit beroep.”

“Ik ben altijd een tijdelijke oplossing. Voor mijn huidige opdrachtgever analyseer en ‘refresh’ ik bijvoorbeeld de rewardstrategie en alles wat alternatieve verloning betreft. Het bedrijf had hiervoor zelf de competentie niet in huis. Iemand aanwerven zou weer een vertraging van 3 tot 6 maanden voor het project betekenen. Ze geven me 6 maanden de tijd, de doelstelling staat duidelijk op papier.”

“Ik kan een kat een kat noemen zonder bezorgd te zijn over mijn carrièrepad. Als buitenstaander kan ik zeggen wat interne mensen niet kunnen opperen. Die objectiviteit is het pluspunt van de interimmanager. De expertise die ik heb, maakt ook dat ik heel snel de problematiek begrijp. Vaak zit een klant al jaren vast met een probleem. Door mijn andere kijk of door te vergelijken, zie ik dan wel een oplossing.” 

“Als interimmanager moet je altijd operationeel rendabel zijn. Dat begrijp ik perfect. Daarom hou ik mijn kennis up-to-date. Ik investeer voortdurend in mijn eigen opleiding. Ik sta twee stappen voor zelfs. Als we dat niet meer doen, hebben ze ons, de interimmanagers, niet meer nodig. Zo houdt deze job me ook fit.”

“Verwar me niet met een consultant. Ik geef niet alleen advies, ik doe ook samen met de ploeg het werk. Die operationele bevoegdheid is een essentieel verschil. Of er voor mijn beslissingen wel een draagvlak is bij de medewerkers? Ik zit tussen hen om vertrouwen op te bouwen. Ze profiteren mee van m’n ervaring en kunnen allerlei dingen leren. Er is geen rivaliteit: ik ben er tijdelijk en neem niemands plek in. Zo werkt het wel.”

“Een goede opdrachtomschrijving is het beste vertrekpunt. Een provider of bemiddelaar kan die opmaken. Ook voor hun prospectie en netwerk, doe ik een beroep op hen. Met een goede provider is de opdrachtgever ook zeker van een correct contract, een degelijke verzekering en een optimale begeleiding, voor, tijdens en na de opdracht.”

Contact â–º